Antet | Özellikler |
---|---|
Çince karakterler |
|
Çin kaligrafisi |
|
Çin sanatı |
|
Mürekkep boyama |
|
İdeogramlar |
|
II. Çin Yazısının Kökenleri
Çince makale, dünyanın en eski makale sistemlerinden biridir ve kullanımına dair kanıtlar MÖ 2. binyıla kadar uzanır. En eski Çince makale, her karakterin muayyen bir nesneyi ya da fikri temsil etmiş olduğu anlamına gelen piktografikti. Zaman içinde, bu piktograflar, kelimeler kurmak için birleştirilebilen daha soyut karakterlere dönüştü. MÖ 1. yüzyıla gelindiğinde, Çince makale, karmaşa fikirleri ve kavramları kaydetmek için kullanılabilen gelişmiş bir sisteme dönüşmüştü.
Çince makalenin gelişimi Çin medeniyetinin yükselişiyle yakından bağlantılıydı. Çin halkı karmaşa toplumlar yapmaya başladıkça birbirleriyle komünikasyon kurmanın ve tarihlerini kaydetmenin bir yoluna gereksinim duydular. Çince makale bunun bir yolunu sağlamış oldu ve Çin kültürünün ve camiasının gelişiminde mühim bir rol oynadı.
Günümüzde Çince makale hala dünya genelinde bir milyardan fazla insan tarafınca kullanılıyor. Çin, Tayvan ve Singapur'un resmi makale sistemidir ve Asya'daki birçok ülkede de kullanılmaktadır. Çince makale, insan medeniyetinin tarihinde dirimsel bir rol oynamış karmaşa ve güzel bir sistemdir.
III. Çince Makalenin Gelişimi
Çin yazısının gelişimi üç ana döneme ayrılabilir:
* Qin öncesi devre (M.Ö. 16. yüzyıldan M.Ö. 221'e kadar), Çin yazısının en eski biçimlerinin geliştiği devre.
* Qin ve Han hanedanları (M.Ö. 221-MS 220), bu zamanda makale sistemi standartlaştırılıp daha yaygın bir halde kullanılmaya başlandı.
* Tang ve Song hanedanları (MS 618-MS 1279), bu zamanda Çin yazısı en üst düzeye ulaşmıştır.
Qin öncesi dönemde, Çince makale piktografikti, kısaca her karakter bir nesnenin resmini temsil ediyordu. Zaman içinde, bu piktogramlar daha soyut hale geldi ve nesneler kadar sesleri de temsil etmeye başladı. Qin öncesi çağın sonuna doğru, Çince makale oldukca muhtelif mevzular hakkındaki yazmak için kullanılabilen karmaşa bir karakter sistemine dönüşmüştü.
Qin ve Han hanedanları Çin yazısının standartlaştırılmasına şahit oldu. Qin hanedanı imparatoru Qin Shi Huang Çin'i birleştirdi ve imparatorluk genelinde kullanılan standart bir makale sistemi yarattı. Bu sistem Qin'den önceki son hanedan olan Zhou hanedanının makale sistemine dayanıyordu. Han hanedanı Qin hanedanının makale sistemini kullanmaya devam etti ve bu bütün Çin için standart makale sistemi halini aldı.
Tang ve Song hanedanları Çin yazısının zirvesini görmüş oldu. Bu zamanda, Çin yazısı oldukca muhtelif yazınsal ve sanat içerikli eserler yaratmak için kullanıldı. Tang hanedanı Çin şiirinin altın çağıydı ve Song hanedanı Çin resminin altın çağıydı. Çin yazısı ek olarak tarih, felsefe ve bilim hakkındaki yazmak için de kullanıldı.
Song Hanedanlığı'nın sonuna doğru, Çin yazısı oldukca karmaşa ve gelişmiş bir sistem haline gelmişti. Oldukça muhtelif mevzularda yazmak için kullanılıyordu ve topluluğun her kesiminden insanoğlu tarafınca kullanılıyordu. Çin yazısı sonraki yüzyıllarda gelişmeye devam etti, sadece 20. yüzyıla kadar Çin'deki ana makale sistemi olarak kaldı.
IV. Çin Kaligrafisi
Çin kaligrafisi, yazılı Çin karakterlerini içeren geleneksel bir sanat biçimidir. Çin sanatının en yüksek biçimlerinden biri olarak kabul edilir ve çoğu zaman duyguları, fikirleri ve felsefeleri anlatım etmek için kullanılır. Çin kaligrafisinin uzun ve varlıklı bir geçmişi vardır ve zaman içinde oldukca karmaşa bir sanat biçimi haline gelmiştir.
Çin kaligrafisinin birçok değişik stili vardır ve her birinin kendine has özellikleri vardır. En popüler stillerden bazıları şunlardır:
- Düzgüsel emir dosyası
- Yarı el yazısı yazısı (el yazısı yazısı)
- El yazısı yazısı
- Gizli saklı emir dosyası (resmi emir dosyası)
- Mühür yazısı
Çin kaligrafisi çoğu zaman fotoğraf ve şiir benzer biçimde öteki sanat formlarıyla beraber kullanılır. Ek olarak dini törenlerde ve ritüellerde de kullanılır.
Çin kaligrafisi, uzun ve varlıklı bir tarihe haiz güzel ve etkisinde bırakan bir sanat biçimidir. Çin kültürünün kıymetli bir parçasıdır ve bütün hayattaki insanoğlu tarafınca uygulanmaya ve beğenilmeye devam etmektedir.
V. Çin Mühür Yazısı
Çin Mühür Yazısı (Zhǐwén) sıradan, zarif vuruşlarıyla karakterize edilen bir Çin kaligrafisi türüdür. Shang hanedanlığında (MÖ 1600-1046) ortaya çıkmış olduğu ve kehanet kemikleri ve öteki dinsel tören nesneler üstüne yazmak için kullanıldığı söylenir. Zhou hanedanlığında (MÖ 1046-256), Mühür Yazısı hükümetin resmi yazısı halini aldı ve bronz kaplar ve öteki mühim belgeler üstüne yazmak için kullanıldı.
Mühür Yazısı bugün hala kaligrafi yazmak için kullanılıyor ve bununla birlikte Çinli bilginler içinde popüler bir emek harcama mevzusu. Çin kaligrafisinin en güzel ve etkisinde bırakan biçimlerinden biri olarak kabul ediliyor.
VI. Çin Fırça Resmi
Çin fırça resmi, mürekkebi kağıda ya da ipeğe yürütmek için fırça kullanılan bir tür geleneksel Çin resmidir. Çin sanatının en mühim ve müessir biçimlerinden biridir ve 2.000 yıldan uzun süreden beri uygulanmaktadır. Çin fırça resmi, akıcı, etkisinde bırakan fırça darbelerinin kullanması ve olumsuz alan kullanımına vurgu yapmasıyla karakterize edilir.
Çin fırça resmi çoğu zaman manzaraları, figürleri ve hayvanları tasvir etmek için kullanılır. Ek olarak, Çince karakterler yazma sanatı olan kaligrafi için de kullanılır. Çin fırça resmi oldukca kabiliyet gerektiren bir sanat biçimidir ve ustalaşmak için uzun seneler ergonomik yapmak icap eder.
En meşhur Çinli fırça ressamlarından bazıları Wang Wei, Wu Daozi ve Zhao Mengfu'dur. Çin fırça resmi, Japon resmi ve Kore resmi benzer biçimde öteki sanat biçimleri üstünde derin bir etkiye haiz olmuştur.
VII. Çin Mürekkep Yıkama Boyama
Çin mürekkep yıkama resmi, mürekkep ve su kullanarak fotoğraf gerçekleştiren bir Çin fotoğraf türüdür. En popüler Çin fotoğraf biçimlerinden biridir ve çoğu zaman manzaraları, figürleri ve hayvanları tasvir etmek için kullanılır. Çin mürekkep yıkama resmi, ince ton geçişlerinin kullanması ve fer ve gölgenin etkileşimine vurgu yapmasıyla karakterize edilir.
Çin mürekkep yıkama resminin kökenleri MS 4. yüzyıla, Şimal Wei hanedanlığına kadar uzanmaktadır. Sadece, Song hanedanlığı (960-1279) döneminde Wang Ximeng ve Zhao Mengfu benzer biçimde sanatçılar tarafınca geliştirilene kadar mühim bir sanat formu haline gelmemiştir. Ming hanedanlığı (1368-1644) döneminde Çin mürekkep yıkama resmi zirveye ulaşmış ve Shen Zhou ve Wen Zhengming benzer biçimde sanatçılar bu türdeki en meşhur eserlerden kimilerini yaratmıştır.
Çin mürekkep yıkama resmi, oldukca muhtelif ruh halleri ve duygular yaratmak için kullanılabilen oldukca anlatım edici bir sanat biçimidir. Hem realist aynı zamanda soyut mevzuları tasvir etmek için kullanılabilen oldukca yönlü bir ortamdır. Çin mürekkep yıkama resmi bununla birlikte oldukca şahsi bir sanat biçimidir ve her sanatçı kendi benzersiz tarzını ve vizyonunu çalışmalarına getirir.
En meşhur Çin mürekkep boyama resimlerinden bazıları şunlardır:
- Wang Ximeng'in “Bin Mil Dere ve Dağ”
- Zhao Mengfu'nun “Sadece Beyaz Keçi”
- Shen Zhou'nun “Fuchun Dağlarında Yaşamak”
- Wen Zhengming'in “Orkide Köşkü Toplantısı”
Çin mürekkep yıkama resmi, uzun ve varlıklı bir geçmişe haiz güzel ve etkisinde bırakan bir sanat biçimidir. Oldukça muhtelif ruh halleri ve duygular yaratmak için kullanılabilen oldukca yönlü bir ortamdır. Çin mürekkep yıkama resmi de oldukca şahsi bir sanat biçimidir ve her sanatçı kendi benzersiz tarzını ve vizyonunu çalışmalarına getirir.
Çin Tahta Baskısı
Çin ahşap baskı tekniği, Tang Hanedanlığı (618–907) döneminde Çin'de geliştirilen bir kabartma baskı tekniğidir. Hem monokrom aynı zamanda polikrom baskılar kurmak için kullanılabilen oldukca yönlü bir baskı tekniğidir. Çin ahşap baskı tekniği, kitaplar, illüstrasyonlar ve resimler dahil olmak suretiyle oldukca muhtelif matbu materyaller üretmek için kullanılmıştır.
Günümüze ulaşan en eski Çin tahta baskıları 6. yüzyıldan kalmadır. Bu baskılar, basılacak görüntüyle oyulmuş tek bir tahta bloğu kullanılarak yapılırdı. Hemen sonra blok mürekkeplenir ve baskıyı kurmak için kağıda bastırılırdı.
10. yüzyılda Çinli matbaacılar oldukca renkli baskılar kurmak için birden fazla tahta bloğu kullanmaya başladılar. Bu süreç, baskıda kullanılan her mürekkep rengi için ayrı bir blok oymayı içeriyordu. Hemen sonra bloklar mürekkeplendi ve her blok değişik bir mürekkep rengi üretecek biçimde sırasıyla basıldı.
Çin tahta baskı tekniği Ming Hanedanlığı (1368–1644) döneminde zirveye ulaştı. Bu zamanda Çinli matbaacılar kitaplar, illüstrasyonlar ve resimler de dahil olmak suretiyle oldukca muhtelif tahta baskılar üretti. Bu baskıların bir çok Çin sanatının şaheserleri olarak kabul edilir.
Çin ahşap baskı tekniği, 20. yüzyıla kadar kullanılmaya devam etti ve hemen sonra azar azar öteki baskı yöntemleriyle değiştirildi. Sadece ahşap baskı tekniği bugün hala azca sayıda sanatçı ve zanaatkar tarafınca uygulanmaktadır.
Çin çağıl sanatı, oldukca muhtelif stilleri, teknikleri ve temaları kapsayan muhtelif ve oldukca yönlü bir alandır. Çin çağıl sanatının tek bir tanımı olmasa da, çoğu zaman 20. yüzyılda Çin'de üretilen ya da bu zamanda Çin haricinde yaşayan Çinli sanatçılar tarafınca yaratılan sanat olarak anlaşılmaktadır.
Çin çağıl sanatı çoğu zaman yeni formlar ve tekniklerle icra ettiği deneyler, toplumsal ve politik meseleleri araştırması ve sanatçının bireysel ifadesine icra ettiği vurgu ile karakterize edilir. En dikkat cazibeli Çin çağıl sanatçılarından bazıları Qi Baishi, Zhang Daqian, Xu Beihong ve Cai Guoqiang'dır.
Çin çağıl sanatı, Çin'de ve dünyada sanatın gelişimi üstünde derin bir etkiye haiz olmuştur. Çin kültürü ve kimliğine dair yeni bir anlak yaratılmasına destek olmuş ve yeni nesil sanatçıların yeni formlar ve tekniklerle denemeler yapmasına esin vermiştir.
S: Çince karakterler nedir?
A: Çince karakterler, Çince dilini yazmak için kullanılan bir logografik makale sistemidir. Muayyen bir sırasıyla düzenlenmiş bir takım vuruştan oluşurlar.
S: Çin kaligrafisi nelerdir?
A: Çin kaligrafisi, Çince karakterler yazma sanatıdır. Yüzyıllardır uygulanan, oldukca kabiliyetli ve saygı duyulan bir sanat biçimidir.
S: Çin sanatı nelerdir?
A: Çin sanatı, fotoğraf, heykel, hat sanatı ve seramik benzer biçimde oldukca muhtelif medyayı kapsayan geniş ve muhtelif bir alandır. Binlerce sene öncesine dayanan uzun ve varlıklı bir geçmişi vardır.
0 Yorum